Giv mere plads til positive historier om landbruget

Landbruget har brug for, at alle de positive historier bliver fortalt, så det ikke kun er klynk og sortsyn, der bliver landbrugets grundfortælling. 

Hvis man er trofast læser af landbrugsmedier, har man sikkert en fornemmelse af, at landbruget altid er i en eller form for krisetilstand. Enten er det vejret eller også er det rammevilkårene, den er gal med. Men der er faktisk også gode historier. 

Sådan lyder det fra landbrugsdirektør i Nykredit, Poul Erik Jørgensen, som løbende er i kontakt med både udlånere og landmænd.

-Her på de seneste har jeg faktisk talt med landmænd, som sidder med regnskaber, som er bedre, end de havde forventet, og det ser jeg som en god melding efter et år med tørke og prisudfordringer, siger Poul Erik Jørgensen.

Det betyder dog ifølge landbrugsdirektøren ikke, at man ikke kan se tørkevirkninger i regnskaberne. Men det betyder, at det under de givne forhold også er gode regnskaber, som vidner om en stor og bevidst indsats for at nå det bestemt acceptable resultat.

Han er sikker på, at de fleste landmænd er stolte over produkterne fra bedriften og også gerne fortæller, at de er af god kvalitet. Og han ved, at ganske mange også præsterer gode økonomiske resultater år efter år. Men det er der desværre ikke den stor tradition for at fortælle om i landbrugserhvervet.

-Måske er det janteloven, som spiller ind. Det opfattes måske som unødig pral, hvis man viser og fortæller, at man er glad for sine økonomiske resultater og i det hele taget for de rammer, man som landbrugsfamilie formår at skabe om sit liv – og for ansatte, naboer og dyr omkring én, fortæller Poul Erik Jørgensen.

Han opfatter det som en forskel til praksis hos erhvervsdrivende i byerhverv, hvor man jo ved virksomhedsbesøg typisk ikke alene får præsenteret produkter, men også økonomien i virksomheden og møder stor stolthed for opnåede gode resultater. Det ses som en del af troværdigheden over for kunder og understreger, at man trygt kan handle med virksomheden, for deres succes giver også tryghed for fremtidige leverancer og fortsat vilje til at betjene kunder godt.

-Ved generalforsamlingen i landboforeningen LHN, sagde direktør Tage Hansen i sit indlæg, at der er brug for flere positive historier. De er der, og vi har brug for at de kommer frem. Det må vi hjælpe hinanden med, siger Poul Erik Jørgensen.

Ifølge Poul Erik Jørgensen er der brug for en kulturjustering, så det ses som positivt, at kollegaer står frem fem med positive historier – også om økonomiske forhold. Og der er brug for mod til, at nogen tør starte.

-Ja, men kan man tillade sig det, når vi ved, at nogen føler sig økonomisk trængt. Nej, det kan man ikke, hvis det sker på en måde, så det får karakter af at træde på andre kollegaer. Men at omtale sine egne forhold og tilfredshed er ikke at træde på andre. Tværtimod, siger Poul Erik Jørgensen og fortsætter: 

-Faktisk hjælper man også trængte kollegaer ved at få positive historier frem. For et billede af hele landbrugserhvervet som et trængt erhverv gavner ikke nogen. Det skader generelt kreditværdigheden, og det det skaber ikke arbejdsglæde, men får tværtimod unge til at se sig om efter andre erhverv, og det er de sidste, landbruget har brug for, siger han.  

Han taler ikke for, at der skal tegnes et jubeloptimistisk billede. Det er selvfølgelig virkeligheden, der skal tegnes. 

-Men virkeligheden er mangfoldig. Der er plads til mange flere positive historier for at skabe et balanceret billede. Og det er ikke noget, som erhvervet kan gøre generelt. Det tager udgangspunkt i hver enkelt af os, siger Poul Erik Jørgensen